Anpassa din film för sociala medier

Ska du producera en social video men är osäker på vilket format du ska välja? Svaret är ofta: flera olika! Varje plattform kräver sin egen anpassning för maximal exponering. Och ska du satsa på ett format bör du välja med omtanke, skriver Jonathan Bergqvist, filmfotograf och redigerare på AHA Produktion.

Vad menas med format?

Film distribueras i olika videoformat, där X:X förklarar filmens proportioner – hur bredden förhåller sig till höjden på bilden.

16:9 till exempel är bredare än vad den är hög, precis som en vanlig TV och kallas för liggande video – 1:1 är lika bred som den är hög och kallas för kvadratisk video – 4:5 och 9:16 är långsmala format och kallas för stående video.

Kan man inte bara låta Instagram beskära filmen?

Tyvärr är det lätt att information faller bort och filmen blir svår att förstå om man bara skalar bort kanterna på filmen. Olika element som grafik och bildinnehåll måste flyttas och optimeras när bildens proportioner förändras.

16:9 – Youtube/Vimeo/TV

Ska den ut på Youtube eller Vimeo och visas på vanliga tv- eller datorskärmar? Då passar 16:9 utmärkt eftersom det fyller ut hela skärmen.*

1:1 eller 4:5 – Facebook & Instagram

Ska den däremot delas på Facebook eller Instagram, då gäller andra format för att synas maximalt i dina följares scrollande mobiler. Det går att dela 16:9 också, men då kommer filmen inte ta upp den plats som den förtjänar. Om ni gör filmen i 1:1 eller helst 4:5, så syns filmen maximalt i flödet.

9:16 – Snapchat, IGTV eller Instagram stories

Ska ni släppa en kampanj på Snapchat, IGTV (Instagram TV), eller varför inte göra en kort blänkare på Instagram stories? Då är det 9:16 som gäller för att fylla ut hela skärmen.

Snårigt med inställningarna?

Vi hjälper dig att både producera och formatanpassa film till social medier. Även med den här lathunden kan det kännas lite snårigt. Upplösning, bitrate, codec etc – det är mycket att tänka på eftersom varje plattform har sina egna preferenser. Fundera på var din målgrupp främst befinner sig, och utgå från det format som passar just där.

Kontakta oss så hjälper vi dig!

*Det finns möjlighet att lägga upp stående videoformat på Youtube och Vimeo, men vi rekommenderar ändå 16:9 då tittaren oftare vänder mobilen på dessa plattformar.

Fler nyheter