Behind the scenes på ”Textilsmart”

Hallå där, Karin Tegnér, producent på AHA Produktion och kreativt ansvarig för tipsfilmerna i den digitala kampanjen Textilsmart som lanseras av Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och Konsumentverket. Nio sociala videor om hur man som konsument kan bidra till en mer hållbar planet.

Vad har varit roligast i projektet?

– Att vi lyckades klara en extremt tajt deadline, där produktionstiden var endast ett par veckor. Under den tiden gjorde vi både idéarbete och skrev vi manus samtidigt som vi castade statister, letade inspelningsmiljöer och samlade in rekvisita. Alla engagerade sig på jobbet, allt från att ställa upp som statist, skriva copy till att hitta speciella kläder. Stora delar av filmerna är inspelade i mitt hem och tvättstuga. Det var också fantastiskt att till exempel butiksägare ställde upp med sina lokaler med kort varsel. Det märktes att många blev engagerade av ämnet och vi var många som kämpade hårt för att bli klara i tid.

Se en av de nio sociala filmerna nedan.

Vad är du mest stolt över?

– Det är nog den kreativa lösningen och att vi fick ihop nio sociala videor som innehållsmässigt står för sig själva och samtidigt kompletterar varandra.

Hur tänkte du kring filmernas innehåll?

– Det var viktigt att försöka hitta en balans när det gällde filmernas tips och råd. De skulle vara enkla och tillgängliga men samtidigt inte bli för banala. Där var det en utmaning att få variation i innehållet och bildsätta så det skulle kännas aptitligt och härligt. Lite som att lägga ett pussel. Det tycker jag att vi har lyckats med.

På bilden ovan ses Karin Tegnér arrangera rekvisita inför en inspelning.

Vad var svårast?

– Förutom tidsaspekten så handlade det om att skapa en modern och snygg känsla. Jag tycker secondhand och återvinning är väldigt viktigt att lyfta fram och vi ville undvika att kläderna såg slitna ut och istället skapa vackra bilder. Det var också roligt med castingen där vi hittade modeller som folk kan relaterat till och som känns mänskliga, coola och representerar en mångfald.

Kampanjen är igång, vad hoppas du på för reaktioner?

– Att folk ska konsumera mindre.

Läs en utförligare beskrivning av uppdraget här samt se alla filmerna

Ta del av kampanjen på https://textilsmart.hallakonsument.se/

Totalt producerades elva filmer inom projektet. Utöver tipsfilmerna även ett reportage och en animerad explainerfilm. Filmfotograf i projektet var Jonathan Bergqvist.

Fler nyheter