zoom
Hund_3

Hur lång ska en film vara?

Vad som är en bra längd på en film är en vanlig fråga från våra uppdragsgivare. Svaret är: det beror på! Och det finns några knep för att komma fram till den perfekta längden.

Generellt kan man säga att en film som har ett fantastiskt innehåll har större chans att engagera din målgrupp under en längre tid. Att vi får röra oss i spännande miljöer, att det finns en personlig historia eller en rolig karaktär, till exempel. En bra story helt enkelt!

För att ta reda på hur lång din film bör vara kan du ställa dig följande frågor:

1. Vad är syftet med filmen?

Ska filmen uppmärksamma ett erbjudande? Håll filmen under en minut. Är det en djupdykning i ett komplext ämne? Då kan filmen hålla för över fem minuter och längre än så. Sätt dig in i tittarperspektivet. Hur mycket behöver du berätta för att nå ditt syfte?

2. Hur känd är du för din målgrupp?

Om det handlar om information som är avgörande för att medarbetare ska kunna göra sitt jobb på ett bra sätt? Då håller filmen för ett längre format. Är det en film riktad mot personer som inte känner till er verksamhet? Då är tålamodet betydligt kortare. Hur väl din målgrupp känner dig och ditt varumärke avgör hur länge de orkar titta på din film. Och ju yngre målgrupp, desto kortare bör filmen vara.

3. Var ska filmen visas?

Din publik på en konferens har sannolikt relativt bra med tålamod jämfört med din publik i sociala medier. På Facebook, Linkedin och Instagram konkurrerar du med annat innehåll och behöver snabbt komma fram till budskapets kärna.

 

Kort en säker strategi

Vår erfarenhet är att en kort film ofta är en säker strategi, men är långtifrån alltid den rätta vägen framåt. Det bästa är att våga bestämma sig för vilken målgrupp och plattform som är viktigast. En vanlig slutsats vi kommer fram till tillsammans med våra uppdragsgivare är att satsa på fler versioner av en film, som lämpar sig för olika kanaler och målgrupper.

För att ge några exempel på film som lämpar sig för olika längder bjuder vi på några riktlinjer. Lycka till med din filmproduktion!


1 minut

    • Kundcase
    • Reklamfilm
    • Kampanjfilm
    • Trailers

Exempelfilm: ARBETSFÖRMEDLINGEN

Syfte: Uppmärksamma en ny app/tjänst

Målgrupp: yngre allmänhet

Kanal: sociala medier och hemsida


2-3 minuter

  • Storytelling
  • Presentationsfilmer
  • Internkommunikation
  • Intervjuer
  • Employer branding-film

Exempelfilm: SBU

Syfte: Locka nya medarbetare, employer branding

Målgrupp: Allmänhet och potentiella nya medarbetare

Kanal: Hemsida


Längre än 3 minuter

  • Långa seminarier
  • Instruktionsfilmer
  • Dokumentärfilmer

Exempelfilm: LKAB

Syfte: Visa hur LKAB tar ansvar för samhället när Kiruna stad ska flyttas

Målgrupp: Allmänhet framför allt i området runt Kiruna och Malmberget

Kanal: kampanjsida