zoom
likefest

Längre filmer belönas av Facebook

Hittills har en tumregel varit att kortare videoklipp funkar bäst i sociala medier. Nu får vi tänka om! Facebook börjar inom kort att lyfta upp längre klipp med hög kvalitet i våra nyhetsflöden.

Vi på AHA Produktion får ofta frågan om hur lång en film får vara. Svaret är att det beror på många parametrar – men generella saker att ta hänsyn till innehållets kvalitet, målgruppens intresse och i vilken plattform filmen ska visas.

På Facebook noteras videoklipp som är längre än tre sekunder som en ”visning”.

En regel som tvingat många användare att satsa på videomaterial som fångar uppmärksamheten snabbt.

Men nu kommer Facebook premiera längre filmer som håller kvar intresset procentuellt sett längre tid. Det betyder till exempel att en film på tio minuter, som tittaren ser mer än 70 procent av, får en högre placering i nyhetsflödet jämfört med en film på två minuter med samma procentuella visningstid.

Facebook förklarar i sin blogg:

“If you watch most or all of a video, that tells us that you found the video to be compelling — and we know that completing a longer video is a bigger commitment than completing a shorter one. As we continue to understand how our community consumes video, we’ve realized that we should therefore weight percent completion more heavily the longer a video is, to avoid penalizing longer videos.”

 

Vill förflytta vår mediekonsumtion

Anledningen bakom skiftet är sannolikt att Facebook vill utöka sitt inflytande som medieplattform. Om utbudet av exempelvis film och videoklipp av typen tv-serier, tv-shower och dokumentärer ökar, kan det leda till att vi användare förflyttar allt mer mediekonsumtion till Facebook från traditionell tv och tjänster som Netflix.

För oss är det en välkommen och spännande nyhet då det bäddar för filmer med hög kvalitet.

Intresserad av film och video?

Kontakta oss: hanna.blanksvard@ahaproduktion.se